سیستم STEAM

  • by
زمان مطالعه: 8 دقیقه
5/5 - (7 امتیاز)

سیستم آموزشی STEAM نوعی روش یادگیری نوین است که بر چهار زمینه فناوری، مهندسی، هنر و ریاضیات تأکید دارد. برخلاف روش‌های آموزش سنتی که موضوعات درسی جدا از یکدیگر تدریس می‌شوند، در سیستم اِستِیم، موضوعات مختلف با هم ادغام و ترکیب شده و رویکرد جدیدی را به وجود آورده است. STEAM تلاش می‌کند تا یادگیری براساس پرسش‌گری، تفکر انتقادی و فرایند محور باشد تا فرصت‌های بیشتری برای یادگیری عملی پیرامون حل مسائل واقعی در اختیار دانش آموزان باشد. مهم‌ترین مزیت سیستم آموزشی STEAM پرورش مبتکرانی نوآور است که آینده‌ای پربار در دنیای در حال تحول امروزی برای خود و جامعه رقم بزنند.

تحصیل در مالزی را یک تماس شروع کنید۲۲۸۴۰۱۴۰ – ۰۲۱

سیستم STEAM چیست؟ 

سیستم STEAM سبک نوینی از آموزش است که بر چهار درس اصلی تمرکز دارد. “STEAM” مخفف چهار عبارت زیر است:

  • علم (Science)، تاکید بر یادگیری مبتنی بر پرسش و کشف است. دانش‌آموزان می‌آموزند که چگونه دنیای اطراف خود را از طریق مشاهده، آزمایش و تحلیل درک کنند.
  • فناوری (Technology)؛ به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا با ابزارهای فناورانه روز آشنا شوند. هدف این است که دانش‌آموزان نه تنها از فناوری به عنوان ابزار استفاده کنند، بلکه بتوانند درک کنند چگونه فناوری شکل می‌گیرد و پیشرفت می‌کند.
  • مهندسی (Engineering)؛ این بخش بر حل مسئله مهندسی، طراحی و ایجاد محصولات جدید تمرکز دارد. دانش‌آموزان یاد می‌گیرند که چگونه ایده‌ها را به واقعیت تبدیل کنند.
  • هنر (Arts)؛ هنر در سیستم STEAM نقش مهمی دارد و فراتر از هنر سنتی است. این بخش شامل هنرهای بصری، موسیقی، نمایش، و حتی هنرهای دیجیتال می‌شود. هنر به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا خلاقیت و بیان شخصی خود را توسعه دهند.
  • ریاضیات (Mathematics): ریاضیات پایه و اساس سیستم STEAM است. دانش‌آموزان در این بخش مهارت‌های تحلیلی و منطقی خود را بهبود می‌بخشند و یاد می‌گیرند چگونه ریاضیات را در موقعیت‌های واقعی به کار ببرند.

مطلب پیشنهادی: می خوای با شرایط تحصیل در مدارس مالزی آشنا بشی؟ کلیک کن

سیستم STEAM

ویژگی های سیستم STEAM

STEAM یک جنبش جهانی است که اساتید دانشگاهی را در کنار کودکان 12 ساله قرار می دهد. از ویژگی‌های بارز سیستم STEAM این است که یادگیری مبتنی بر محتوا نیست و آموزش‌ها بر پایه توسعه مهارت‌های زندگی مانند ارتباطات، کار گروهی، و خودآموزی است.

این سیستم آموزشی می‌کوشد تا دانش‌آموزان را برای موفقیت در دنیای پرتغییر امروزی آماده کند، جایی که تفکر خلاق و توانایی انطباق پذیری از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

در این فرایند تمرکز نه تنها بر موضوعات STEM است بلکه به طور فعال هنر و طراحی را نیز درگیر می‌کند و دانش‌آموزان را قادر به ایجاد ارتباطات میان رشته‌ای برای حل مسائل و چالش‌ها می‌کند. این رویکرد نه تنها به یادگیری محتوای درسی کمک می‌کند، بلکه منجر به ارتقاء مهارت‌های انتقادی و خلاقانه دانش‌آموزان می‌شود.

این روش نگاه شما را به مشکلات تغییر می‌دهد و روش جدیدی از تفکر را ایجاد می‌کند که جذاب، چندوجهی و فراگیر و با تنوع در بازنمایی و تفکر است. با STEAM، می‌توانید پیش‌فرض‌هایی مبنی بر جدا بودن حوزه‌های یادگیری را به چالش بکشید و از روش تفکر «من در ریاضیات و علوم خوب هستم، ولی خلاق نیستم» عبور کنید. در این سیستم دانش آموزان آزاد هستند تا ایده ها و نظرات خود را از طریق تحقیق، تجزیه و تحلیل، مناظره و پرسش بیان کنند.

پروژه های STEAM اکتشافات علمی را با هنر ترکیب می‌کنند، مثلاً از ریاضیات برای ایجاد تصاویر هنری زیبا استفاده می‌شود. به عنوان مثال، دانش آموزی که عاشق ریاضی است می‌تواند ارتباط بین ریاضی و موسیقی را کشف کند، یا دانش آموزی که از ادبیات لذت می برد می تواند ادبیات و علم را به هم پیوند دهد.

تاریخچه سیستم STEAM

 

سیستم STEAM

مقاطع تحصیلی در سیستم اِس.تی.اِی.ام

در سیستم STEAM تمرکز روی یادگیری عملی است. در این سیستم برنامه‌نویسی عملی به دانش آموزان آموزش داده می‌شود و آنها تشویق می‌شوند تا سؤال بپرسند، شکست را بپذیرند و فعالیت‌های علمی داشته باشند.

در این سیستم دانش آموزان همیشه از خود می‌پرسند «چه می‌شد اگر» و در رویایی با مشکلات زندگی دنیال جوابی برای این سؤال هستند تا راهکارهایی خارق العاده از دنیای اطراف کشف کنند.

سیستم اِس.تی.اِی.ام در تمام مقاطع تحصیلی از ابتدایی تا دبیرستان بر ترکیب یادگیری علمی، فناوری، مهندسی، هنر، و ریاضیات با رویکردی میان‌رشته‌ای و خلاقانه تأکید دارد.

دروس و فعالیت های سیستم آموزشی اِستیم

در سیستم اِستِیم، راه های مختلفی برای ارائه یادگیری مفاهیم درسی وجود دارد. دانش آموزان دروس را باید در کارگاه ها و تحت برنامه های زیر آموزش ببینند.

  • باشگاه رباتیک
  • باشگاه علم
  • کلاس های یادگیری پروژه محور
  • استفاده از گیمیفیکیشن مفاهیم STEAM برای درک بهتر
  • استفاده از تخته های هوشمند
  • شرکت در سفرهای میدانی
  • ادغام دروس علوم کامپیوتر و هنر
  • استفاده از زیبایی های طبیعی طبیعت

سیستم STEAM

مزایای تحصیل در سیستم STEAM برای کودکان

در عصر جدید و دنیای کنونی روش‌های سنتی آموزشی دیگر جوابگو نیست و آموزش ها باید کودکان را برای زندگی در دنیای مبتنی بر فناوری آماده کند. مزایای تحصیل در سیستم STEAM را بخوانید.

  • آموزش STEAM کودکان را در معرض طیف متنوعی از موضوعات علمی، هنری و ریاضی قرار می‌دهد تا درک کاملی از دنیای اطراف برای آنها فراهم شود.
  • این سیستم طوری برنامه ریزی شده که کودکان را به افرادی با تفکر مستقل و انتقادی تبدیل کند.
  • در سیستم آموزشی STEAM فرصت‌هایی برای دانش آموزان فراهم شده تا بتوانند ایده‌های خود را کشف کرده و مهارت‌ها یشان را توسعه دهند.
  • در این شیوه آموزشی مهارت تفکر انتقادی به دانش آموزان ارائه می‌شود تا با کشف ایده های خود و به اشتراک گذاری آن با دیگران لذت کشف و انتشار علوم را درک کنند.
  • تفکر انتقادی باعث می شود کودکان توانایی تجزیه و تحلیل مسائل را پیدا کرده و توانایی ارائه راه حل های خلاقانه را داشته باشند. این مهارت برای موفقیت آینده  دانش‌آموزان و رویایی با مشکلات و چالش‌های پیچیده‌ آینده سهم بالایی دارد.
  • آموزش STEAM به دانش آموزان کمک می کند که خلاقیت خود را با بیان ایده ها و کشف رسانه های مختلف توسعه دهند و برای مشاغل آینده که نیاز به نوآوری و تفکر خارج از چارچوب دارد، آماده شوند.
  • تقویت روحیه کنجکاوی کودکان، در این سیستم کودکان تشویق می‌شوند که سؤال بپرسند و به دنبال پاسخ باشند. ذهن‌شان درگیر شده و حقایق جالبی در مورد دنیای اطراف خود کشف کنند.
  • تقویت  روحیه همکاری، آموزش STEAM دانش‌آموزان را تشویق می‌کند تا روی پروژه‌ها با هم کار کنند. این نه تنها به کودکان می آموزد که با دیگران همکاری کنند، بلکه به آنها کمک می کند تا مهارت های اجتماعی بهتری را توسعه دهند. آنها یاد می گیرند که چگونه با دیگران به خوبی کار کنند و با دیدن ایده های خود به توانایی های خود اعتماد می کنند.
  • تجربه دریافت پیامد خطاها در دنیای واقعی، آموزش STEAM به دانش آموزان در مورد دنیای واقعی می آموزد. آنها می آموزند که علم و فناوری چگونه بر زندگی آنها تأثیر می گذارد و چگونه می توانند از این ابزارها برای ایجاد نشان خود در جامعه استفاده کنند.

سیستم STEAM

تفاوت سیستم STEAM با سایر سیستم ها

سیستم آموزشی STEAM با سایر سیستم های آموزشی در چند مورد تفاوت دارد. سیستم آموزشی STEAM بر تلفیق پنج حوزه STEAM و مهارت های حل مسئله و تفکر انتقادی تمرکز دارد.
در سیستم آموزشی STEAM از پروژه ها و فعالیت های عملی برای آموزش استفاده می‌شود. در مجموع، سیستم آموزشی STEAM یک رویکرد نوین در آموزش است که با هدف تربیت دانش آموزانی که توانایی حل مسائل دنیای واقعی را داشته باشند، طراحی شده است. این سیستم آموزشی برای همه دانش آموزان، صرف نظر از استعدادها و علایق آنها، مناسب است.

مطلب پیشنهادی: تفاوت سیستم های آموزشی رایج مدارس دنیا

STEM یا STEAM؟ کدام درست است؟

STEM مخفف علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات است.

STEAM مخفف علم، فناوری، مهندسی، هنر و ریاضیات است.

تفاوت این دو سیستم در این است که STEAM شامل هنر می‌شود، از هنرهای تجسمی، هنرهای زبانی و هنرهای فیزیکی گرفته تا موسیقی و غیره. STEAM بر برانگیختن تخیل و خلاقیت از طریق هنرها به روش هایی متمرکز است که به طور طبیعی با یادگیری STEM همسو می شود.

با گنجاندن هنر در درس های STEM آموزش‌ها معنادارتر و جالب تر و خلاقانه‌تر می‌شود زیرا ترجمه علوم و ریاضیات به هنر نیازمند درک کامل آن موضوعات است.

به طور خلاصه، STEM و STEAM هر دو چارچوبی برای ادغام علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی در کلاس درس هستند. هر دوی آنها بر مهارت های حل مسئله از طریق تمرکز بر حقایق و داده ها تأکید می کنند. با این حال، STEAM همچنین بر خلاقیت و نوآوری از طریق تأکید بر ایجاد ارتباط بین موضوعات تمرکز دارد.

تفاوت دیگر STEM و STEAM این است که STEM به صراحت بر مفاهیم علمی تمرکز دارد. STEAM مفاهیم مشابهی را بررسی می کند، اما این کار را از طریق روش های یادگیری و یادگیری مبتنی بر مشکل که در فرآیند خلاق استفاده می شود.

سیستم STEAM

مدارس مالزی با سیستم استِیم

در مالزی، سیستم آموزشی STEAM در حال گسترش است و مدارس بیشتری از این سیستم استفاده می کنند. برخی از مدارس پیشرو در این زمینه عبارتند از:

  • مدرسه بین المللی بریتانیا در کوالالامپور (BSKL)، یک برنامه STEAM چهار ساله برای دانش آموزان مقطع متوسطه دارد. در این برنامه، دانش آموزان پروژه هایی در زمینه های مختلف STEAM انجام می دهند، مانند طراحی و ساخت یک روبات، مطالعه محیط زیست و ایجاد یک فیلم مستند.
  • مدرسه بین المللی آمریکایی در کوالالامپور (AISKL)، یک برنامه STEAM یک ساله برای دانش آموزان مقطع ابتدایی دارد. در این برنامه، دانش آموزان با استفاده از بازی ها و فعالیت های عملی، با مفاهیم STEAM آشنا می شوند.
  • مدرسه بین المللی دومینیکن در کوالالامپور (DIS)، یک برنامه STEAM سه ساله برای دانش آموزان مقطع ابتدایی دارد. در این برنامه، دانش آموزان با استفاده از پروژه های عملی، مهارت های حل مسئله و تفکر انتقادی را توسعه می دهند.

علاوه بر مدارس بین المللی، برخی از مدارس دولتی مالزی نیز در حال آزمایش سیستم آموزشی STEAM هستند. این مدارس با همکاری دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، در تلاشند تا این سیستم آموزشی را به طور موثری در مدارس دولتی اجرا کنند.

با توجه به اهمیت دانش و فناوری در دنیای امروز، انتظار می رود که استفاده از سیستم آموزشی STEAM در مالزی در سال های آینده افزایش یابد.

حتماً بخوانید: سیستم آموزشی مدارس مالزی

سوالات متداول سیستم STEAM

1- سیستم آموزشی STEAM چیست؟

2- سیستم STEAM مناسب چه کسانی است؟

3- تحصیل در سیستم STEAM چه آینده‌ای دارد؟

4- سیستم STEAM در کدام کشورها رایج‌تر است؟

تحصیل در مدارس برتر با شریف اِستادی

شریف اِستادی ایجنت تخصصی مدارس مالزی است. ما حامی و پشتیبان شما در مالزی خواهیم بود. برای دریافت مشاوره رایگان و انتخاب مدارس برتر مالزی با ما در تماس باشید.

نیاز به راهنمایی داری؟ با این شماره تماس بگیر۲۲۸۴۰۱۴۰ – ۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *